„ДеИ на грижата за деца: Как инвестираме в промяната?“
Състоя се международната конференция „Деинституионализация на грижата за деца: Как инвестираме в промяната?“
Над 250 експерти от университети, институции и неправителствени организации от Европа, Австралия, Централна Азия и САЩ обсъдиха реформата в грижата за деца на Международна конференция на тема „Деинституионализация на грижата за деца: Как инвестираме в промяната?“. Събитието се проведе от 6 до 8 ноември в НДК. В конференцията участваха представители на Европейската комисия, Министерството на труда и социалната политика и други национални институции, международни и местни неправителствени организации, доставчици на социални услуги и специалисти в областта на политиките за деца. Участниците в конференцията споделиха научни данни и натрупан опит, както и добрите практики и предизвикателства в областта на деинституционализацията.
Конференцията бе открита от вицепремиера Томислав Дончев. Той изтъкна огромната роля на неправителствените организации при провеждане на реформата, които освен помощник, са и необходимият коректив. Според Дончев опитът на България с реформата е уникален и би следвало да бъде ползван при провеждането на други реформи.
94% от специализираните институции за деца са закрити
„Ключът към успешната деинституционализация е, че всички гледахме в една посока и работехме заедно – правителство, неправителствен сектор, академични среди“, подчерта зам.-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова. Тя припомни, че през последните 10 години 94% от специализираните институции за деца са закрити. Преди старта на реформата около 7 600 деца са били настанени в 137 Домове за деца с увреждания, Домове за деца, лишени от родителски грижи и Домове за медико-социални грижи.
Инициаторът на Международната конференция д-р Галина Маркова от Ноу-хау центъра за алтернативни грижи за деца към НБУ също подчерта вредата от институциите.
“Знаем много за детското развитие, за вредата от институциите, за това кои са програмите, които водят до добро развитие на децата. Също така знаем какво трябва да бъде обучението на професионалистите. Въпросът пред конференцията е как да прилагаме това знание, защото именно в приложението има проблем. И изглежда възникват нови въпроси относно това, какво ни пречи да прилагаме добри практики. Защото броят на приемните родители намалява, съществуват бариери пред качественото обучение на професионалистите и културата на обществото като цяло пречи на приемането на различните. Какво правим в тази ситуация?“, попита тя.
Според нея хората, които заобикалят едно дете с проблем и трудно за разбиране поведение, трябва да се научат да полагат усилия да разберат корените на това поведение и как да създават култура на съпричастност. “Тази съпричастност и подкрепа трябва да съществува и по отношение на самите хора, заобикалящи детето, защото те от своя страна също изпитват много трудности“, допълни тя.
Пълният текст на прессъобщението: https://www.mlsp.government.bg/index.php?section=PRESS2&prid=1866&lang=